Kap. 3 Dödens jämförelse

Jag tycker att hon förtjänar det, tänker jag medan jag låser upp lägenhetsdörren. Hon kan vara hur gravid som helst, men hennes liv är inte viktigare och bättre än mitt. Eller är det? Det ligger en hög med reklam på hallmattan och en sur doft av sopor från soppåsen jag glömde ta ut tidigare idag når mina näsborrar. Den står där i hallen och påpekar att jag är en omogen fjant som inte kan ta hand om mig själv och inte har kommit någon vart. Jag är fortfarande singel, min enda bekräftelse får jag via nattliga sms från någon som bara vill ha mig när det passar och soppåsen kommer att stå kvar där länge om jag känner mig själv rätt. Hon kanske har rätt. Jag har ingenting. Mitt liv är fattigt och torrt som en öken.

Jag öppnar balkongdörren i vardagsrummet och tittar på den överfulla askkoppen där ute. Den står kvar sen festen jag hade för två månader sedan. Själv röker jag inte, men ändå har jag inte avlägsnat den. Tänker på Malin och hennes mans välvårdade hem med dyra designerprodukter och specifika teman i varje rum. Puffade kuddar med marina ränder i blått och rött från Lexington, ett välfyllt barskåp från vilket man bara dricker måttfullt, storbilds-tvn som täcker en hel vägg, de prydliga bokhyllorna och en alltid välfylld och till synes orörd godisskål på vardagsrumsbordet. Jag mår illa, men det är kanske så det ska vara. Är det livet?

Jag går snabbt igenom mitt eget vardagsrum, orkar inte med den jämförelsen just nu, äntrar sovrummet och kastar mig ner på sängen. Somnar som en utmattad barnrumpa, som tjurar för att hon inte fått sin veckopeng.

Kapitel 4 publiceras den 25 augusti 2011.

Följ chick lit love med Bloglovin
Om du vill – läs kapitel 1 och kapitel 2.

Ett svar

Lämna en kommentar